A new contract worth a total of EUR 1.3 billion will enable Fincantieri to enrich the Italian Navy's fleet with two new submarines.
A new contract worth a total of EUR 1.3 billion will enable Fincantieri to enrich the Italian Navy's fleet with two new submarines.
Per elettrificare un’auto, ça va sans dire, le batterie sono fondamentali. E se per anni si è guardato ad Oriente, oggi l'Europa, con la European Battery Alliance, ha messo in campo l’artiglieria pesante. I primi frutti dell’alleanza cominciano finalmente a vedersi anche in Italia, dove però adesso bisogna correre per rimanere agganciati al treno franco-tedesco.
L'Italia deve recuperare terreno nella mobilità elettrica, quantomeno rispetto ad altri Stati, come Francia e Germania, che possono contare su programmi di sostegno multimiliardari. Eppure non mancano, nel nostro Paese, iniziative avanguardistiche: una di queste sta nascendo nel Mezzogiorno grazie alla Seri Industrial, azienda campana capace di ottenere il sostegno dell'Europa per un progetto destinato a dar vita alla prima, e per ora unica, Gigafactory in Italia.
Link: La prima "Gigafactory" italiana sorgerà in Campania
La storia. Per iniziativa della famiglia Civitillo, la Seri nasce nel 1999 come società di consulenza aziendale e di ingegneria, ma nel corso degli anni si trasforma in una holding di partecipazioni operativa tramite due divisioni principali: la Seri Plast, specializzata nella produzione e nel riciclo di materiali plastici per il mercato delle batterie, l’automotive e il settore idro-termosanitario, e la ben più nota Faam, attiva nella produzione e nel riciclo di batterie al piombo e al litio. Oggi il gruppo, quotato anche alla Borsa di Milano, ha 26 sedi tra Italia, Francia, Polonia e Cina, impiega circa 800 dipendenti e collaboratori e conta su un fatturato consolidato di oltre 150 milioni di euro.
wo submarines for the Italian Navy are on their way, plus an option for two more (for a total of four), supplied by Fincantieri, which will provide not only the logistic support but also the training centre.
SERI Industrial, through the subsidiary FAAM, is fully aligned with EU goals for sustainable batteries
Last week the European Commission has adopted a proposal for a new EU regulation for batteries, to continue towards the path that will lead to a sustainable and fully integrated European Battery value chain, already supported by the European Battery Alliance (EBA) and the Strategic Action Plan on batteries.
The renewed European battery legislation has set targets as part of the Green Deal for the transition to decarbonization and climate neutrality by 2050.
Batteries are primary in this transition. This proposal will ensure that the demand of batteries is met by green electric accumulators with lower emissions.
the European Commission has introduced mandatory carbon footprint labelling of all batteries (industrial, electric vehicles, storage) manufactured or sold in Europe.
The new label involves all the characteristics of the battery, from an ethical supply of raw materials, through the sustainable production and finally to the recycling of the end of life battery.
Seri Industrial’s project for the realization of the first Italian Gigafactory, is in line with goals set by the European Commission and is based on the research, development and industrialization of sustainable batteries for industrial, stationary and electric vehicles applications and also on the recycling/repurposing at the end of life.
The legislation is only a proposal and will need to go through the European legislative system before being enforced through all the Member States.
Seri Industrial Group is confirming its commitment to support the energetic transition to a circular economy and sustainability
Read the European Commission’s press release: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_2312